ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΤΟΥ MACEDOINE BLOG

alpha.georg@googlemail.com

alpha.georg@googlemail.com
HOLA DOLOR ( ES ) ..:-P

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

Συνέντευξη ΥΠΕΞ κας Ντ. Μπακογιάννη


Αθήνα, 25 Ιουνίου 2009

Δημοσιογράφος: Αξιότιμη κα Μπακογιάννη, με ποια συναισθήματα η Ελλάδα ως πρόεδρος του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) προετοιμάζεται για την προσεχή σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών του Οργανισμού στις 27-28 Ιουνίου στην Κέρκυρα, καθώς και στην σημαντική συνεδρίαση του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών, στην οποία θα συμμετάσχουν ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας Sergey Lavrov; Τι αναμένει η Ελλάδα απ’ αυτά τα φόρουμ;

κα Μπακογιάννη: Η Ελληνική Προεδρία του ΟΑΣΕ από την πρώτη στιγμή εξέφρασε την ετοιμότητά της να προωθήσει τον διάλογο για την Ευρωπαϊκή Ασφάλεια, μέσα στο πλαίσιο του Οργανισμού, που αποτελεί το κατ’ εξοχήν φόρουμ πανευρωπαϊκού διαλόγου. Είναι ο Οργανισμός, που περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο συνετέλεσε στην επανένωση της Ευρώπης και στο τέλος του Ψυχρού Πολέμου. Η Ελλάδα πιστεύει σε μία Ευρώπη ενιαία, αδιαίρετη, ειρηνική, χωρίς διαχωριστικές γραμμές και χωρίς αποκλεισμούς. Εξίσου πιστεύει στον διάλογο ως μέσο για την επίλυση των διαφορών και την αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης. Ήταν λοιπόν φυσικό να εργασθεί από την θέση της Προεδρίας του ΟΑΣΕ προς αυτή την κατεύθυνση. Θα πρέπει να σημειώσω ότι το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο. Επί έξι σχεδόν μήνες, η Ελληνική Προεδρία και εγώ προσωπικά προβάλαμε το θέμα, μέσω ειδικών συνεδριάσεων και εκδηλώσεων, με υποβολή υπομνημάτων και σειρά ομιλιών. Οι εισηγήσεις μας σταδιακά κέρδισαν ευρύτερη αποδοχή, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τον μεγάλο αριθμό Υπουργών Εξωτερικών που αποδέχθηκαν την πρόσκλησή μου να συμμετάσχουν στην πρώτη Άτυπη Υπουργική Συνάντηση του ΟΑΣΕ που θα είναι αποκλειστικά αφιερωμένη στον Διάλογο για το Μέλλον της Ευρωπαϊκής Ασφάλειας. Είναι λοιπόν φυσικό να προσβλέπω με αίσθημα ικανοποίησης στη Σύνοδο της Κέρκυρας, με την προσδοκία ότι θα κάνουμε μία νέα αρχή στις σχέσεις μας, μέσω ενός συστηματικού, δομημένου, καλοπροαίρετου, ειλικρινούς και ανοικτού διαλόγου.

Δημοσιογράφος: Χωρίς αμφιβολία, ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα, πού βρισκόταν πρόσφατα στην ημερήσια διάταξη του ΟΑΣΕ, ήταν η αποστολή στη Γεωργία των παρατηρητών του ΟΑΣΕ, η οποία θα πάψει την λειτουργία της στις 30 Ιουνίου. Για την ενίσχυση της ασφάλειας στην περιοχή, η Ρωσία θεωρεί ότι είναι σημαντική η σύναψη των νομικά δεσμευτικών συμφωνιών για τη μη χρήση βίας μεταξύ της Γεωργίας και της Αμπχαζίας και μεταξύ της Γεωργίας και της Νότιας Οσετίας, καθώς και η καθιέρωση διεθνούς εμπάργκο στις παραδόσεις επιθετικών όπλων στη Γεωργία για να αποτρέψει τη δυνατή νέα επίθεση της Τιφλίδας εναντίον της Νότιας Οσετίας. Πως ο ΟΑΣΕ βλέπει τις προοπτικές της διευθέτησης της κατάστασης σ’ αυτή την ταραγμένη περιοχή;

κα Μπακογιάννη: Πρώτα από όλα, θα ήθελα να διευκρινίσω ότι στις 30 Ιουνίου δεν τερματίζεται μόνον η αποστολή των Παρατηρητών αλλά αποχωρεί και η Αποστολή του ΟΑΣΕ, η οποία επί 16 χρόνια προσέφερε τις υπηρεσίες της σε πολλούς τομείς, όπως στην εμπέδωση κράτους δικαίου, στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ελευθερίας του Τύπου, στην υλοποίηση προγραμμάτων οικονομικής ανάπτυξης και περιβαλλοντολογικής προστασίας και στην εφαρμογή μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης μέσα στην πολυεθνική γεωργιανή κοινωνία. Η αποχώρηση της Αποστολής του ΟΑΣΕ αποτελεί δυσάρεστη εξέλιξη όχι μόνον για την σταθερότητα στην περιοχή αλλά και για τους απλούς ανθρώπους που είχαν ωφεληθεί από τη λειτουργία της. Πολλές φορές τείνουμε να ξεχνούμε ότι τα μεγάλα θύματα των συγκρούσεων είναι οι απλοί πολίτες και αυτούς, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, θέλουμε να συνδράμουμε και να προστατεύσουμε. Πρώτη μας μέριμνα πρέπει να είναι πάντα οι πολίτες.

Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι όταν η Ελλάδα ανέλαβε την Προεδρία, την 1.1.2009, η Αποστολή του ΟΑΣΕ είχε ήδη εισέλθει στην φάση της αποχώρησης, επειδή η εντολή της δεν ανανεώθηκε μέχρι την 31.12.2008. Έχοντας πλήρη συναίσθηση των συνεπειών της απουσίας του ΟΑΣΕ από μία περιοχή που μόλις είχε βιώσει την τραγωδία του πολέμου, η Ελληνική Προεδρία κατέβαλε άοκνες προσπάθειες, που αναγνωρίσθηκαν από όλους τους εταίρους μας, για να διαμορφωθεί μία εναλλακτική λύση που θα εξασφάλιζε την ουσιαστική παρουσία του Οργανισμού στην περιοχή. Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, η πρότασή μας δεν εξασφάλισε την απαιτούμενη ομοφωνία. Ελπίζω ότι στο εγγύς μέλλον θα καταστεί εφικτή η επίτευξη συμφωνίας, που θα επιτρέψει στον ΟΑΣΕ να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μία περιοχή που τις έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ. Και σ’ αυτό συμφωνούμε όλοι.

Όσο για το μέλλον της περιοχής, έχω να σημειώσω ότι η κρίση του Αυγούστου έστειλε σε όλους ένα κρίσιμο μήνυμα: Στρατιωτικές λύσεις σε διενέξεις δεν υπάρχουν. Ο πόλεμος προσθέτει προβλήματα. Δεν επιλύει.

Δημοσιογράφος: Ποια θέματα θα βρεθούν στην ημερήσια διάταξη της προσεχούς συνεδρίασης του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών; Η Ελλάδα, ως πρόεδρος του ΟΑΣΕ υποστηρίζει την ιδέα της «επανεκκίνησης» στις 27 Ιουνίου του ολοκληρωμένου πολιτικού διαλόγου που θα άνοιγε το δρόμο για την πλήρη αποκατάσταση της στρατιωτικής συνεργασίας της Συμμαχίας με τη Ρωσία;

κα Μπακογιάννη: Κύριο στόχο της Συνόδου των Υπουργών Εξωτερικών του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας, η οποία σημειωτέον, είναι η πρώτη, μετά την κρίση στη Γεωργία, αποτελεί η αποκατάσταση ενός κλίματος εμπιστοσύνης και διαφάνειας μεταξύ των δύο πλευρών. Επιδίωξη όλων των συμμετεχόντων είναι η εξέταση τρόπων βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας και η ενδυνάμωση του πολιτικού διαλόγου και της πρακτικής συνεργασίας.

Η Ελλάδα, υπήρξε πάντοτε υπέρμαχος της συνεργασίας ΝΑΤΟ-Ρωσίας. Ως εκ τούτου, είμαστε υπέρ της πλήρους ενεργοποιήσεως εκ νέου του συνόλου των εργασιών του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας, σε ισότιμη βάση, δεδομένου και του ειδικού βάρους της Ρωσίας στο παγκόσμιο σύστημα ασφαλείας.

Δημοσιογράφος: Η Ελλάδα έχει επανειλημμένα καλέσει τους Δυτικούς εταίρους της για να συζητήσουν προσεκτικά την πρόταση του προέδρου της Ρωσίας Dmitry Medvedev για τη νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας στην Ευρώπη. Υπάρχει η πρόθεση να θίξει αυτό το θέμα στις συνεδριάσεις των επικεφαλής των υπουργείων εξωτερικών του ΟΑΣΕ και του Συμβουλίου ΝΑΤΟ-Ρωσίας στην Κέρκυρα;

κα Μπακογιάννη: Η Ελλάδα εξ αρχής χαιρέτισε την πρόταση του Προέδρου Medvedev ως μία πρόσκληση για διάλογο πάνω στα προβλήματα ασφαλείας, παλαιά και νέα, που η Ευρώπη αντιμετωπίζει. Είκοσι χρόνια μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου έχουμε κάνει τεράστια βήματα, αλλά θα πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε με ειλικρίνεια ότι πολλά ακόμη απομένουν να γίνουν. Συνεπώς, η πρόσκληση του Προέδρου Medvedev συνιστά ευκαιρία ουσιαστικού διαλόγου για την ασφάλεια στην Ευρώπη. Η Ελληνική Προεδρία του ΟΑΣΕ την αγκάλιασε εξ αρχής. Η πρωτοβουλία μου να καλέσω τους συναδέλφους μου του ΟΑΣΕ στην Κέρκυρα αποσκοπεί ακριβώς στην έναρξη ενός ανοικτού διαλόγου, ώστε μέσω αυτού να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη και να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των 56 χωρών.

Δημοσιογράφος: Πως η Ελληνική Προεδρία βλέπει τις δυνατότητες του ΟΑΣΕ στην διευθέτηση της σύγκρουσης του Ναγκόρνο-Καραμπάχ μεταξύ της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν, καθώς και των άλλων «παγωμένων συγκρούσεων»;

κα Μπακογιάννη: Όπως προανέφερα, δεν υπάρχει στρατιωτική λύση σε καμία διένεξη. Η μέσω διαπραγματεύσεων ειρηνική επίλυση είναι η μόνη επιλογή σε όλες τις διαφορές. Τόσο στην διένεξη για το Ναγκόρνο-Καραμπάχ όσο και για την Υπερδνειστερία, ο ΟΑΣΕ διαδραματίζει, εδώ και 15 χρόνια, διαμεσολαβητικό ρόλο. Οι Προσωπικοί μου Απεσταλμένοι, Πρέσβεις κ.κ. Χριστόπουλος και Kasprzyk εργάζονται συστηματικά και εντατικά για να προωθήσουν λύσεις που στοχεύουν στην οικοδόμηση της εμπιστοσύνης και στην ενίσχυση της σταθερότητας. Στην περίπτωση του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, χάρη στις προσπάθειες των τριών Συμπροέδρων της Ομάδος Μίνσκ, τις οποίες η Προεδρία στηρίζει πλήρως, διαφαίνεται θετική δυναμική. Υπάρχει κινητικότητα και στις δύο ειρηνευτικές διαδικασίες. Και η κινητικότητα αυτή είναι θετική. Όχι χωρίς δυσκολίες. Εντούτοις, υπάρχει βούληση να δοθούν λύσεις και εργαζόμαστε από κοινού με όλες τις πλευρές προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές για γρήγορες λύσεις σε μακροχρόνια και δύσκολα προβλήματα. Οι λύσεις χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν ώστε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να κατανοήσουν και να αποδεχθούν ότι δεν είναι προς το συμφέρον κανενός να διαιωνίζονται οι διενέξεις.

Δημοσιογράφος: Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η λύση του Κυπριακού προβλήματος; Τι θαρραλέα βήματα, κατά την άποψη της Ελλάδος, πρέπει να κάνουν οι διαπραγματευτές για να τερματιστεί η διαίρεση του νησιού;

κα Μπακογιάννη: Ως αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών του Προέδρου Χριστόφια, ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο νέες δικοινοτικές διαπραγματεύσεις, χωρίς τεχνητά χρονοδιαγράμματα και επιδιαιτησία τρίτων, με στόχο την εξεύρεση συνολικής και συμπεφωνημένης λύσης, διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με αποτελεσματική συμμετοχή των δύο κοινοτήτων στην ομοσπονδιακή διακυβέρνηση, μία κυριαρχία, μία ιθαγένεια και μία διεθνή προσωπικότητα. Το πλαίσιο των διαπραγματεύσεων, προσδιορίζεται από τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, δεδομένου δε ότι η Κύπρος είναι κράτος-μέλος της ΕΕ, η λύση του Κυπριακού θα πρέπει να συνάδει και με τις αρχές και τις αξίες της ΕΕ και το κοινοτικό κεκτημένο.

Το Κυπριακό είναι ζήτημα εισβολής και κατοχής μέρους ενός κυρίαρχου και ανεξάρτητου κράτους, μέλους του ΟΗΕ και της ΕΕ, από ένα άλλο κράτος που επιθυμεί κι αυτό να ενταχθεί στην ΕΕ. Σαράντα χιλιάδες Τούρκοι στρατιώτες βρίσκονται σήμερα στο κατεχόμενο μέρος της Κύπρου, το οποίο εξαρτάται, οικονομικά και πολιτικά από την Άγκυρα. Πιο εποικοδομητική στάση της Τουρκίας θα σήμαινε αναμφίβολα ουσιαστική πρόοδο στο Κυπριακό. Ακόμα και η υιοθέτηση εκ μέρους της Άγκυρας της αρχής ότι πρέπει να αφήσει τις δύο κοινότητες στην Κύπρο να διαπραγματευτούν και να καταλήξουν σε μια «Κυπριακή Λύση» θα διευκόλυνε σημαντικά τη διαπραγμάτευση.

Οι δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων περί αδιαπραγμάτευτων «κόκκινων γραμμών» και περί «δύο λαών και δύο ιδρυτικών κρατών», καθώς και η αξίωση αναγνώρισης δικαιωμάτων στρατιωτικής επέμβασης στη Κύπρο, δεν βοηθούν στην επίλυση του Κυπριακού.

Στις διαπραγματεύσεις έχει επιτευχθεί σύγκλιση απόψεων σε επί μέρους θέματα. Παραμένουν όμως σημαντικές διαφωνίες. Η λύση του Κυπριακού πρέπει να είναι δίκαιη, λειτουργική και βιώσιμη. Πρέπει η Κύπρος να μπορεί ως μέλος της Ε.Ε. να συμμετέχει αποτελεσματικά στις ευρωπαϊκές διαδικασίες.

Χρειαζόμαστε μια λύση η οποία θα επιτρέψει σε Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους να ζήσουν μαζί στη κοινή τους πατρίδα. Αυτό νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο στοίχημα και κατά τη γνώμη μου κάνουν λάθος εκείνοι που προσεγγίζουν τη λύση του Κυπριακού με τη λογική δύο κοινοτήτων που πρέπει να κρατηθούν μακριά η μία από την άλλη. Η ασφάλεια που παρέχει η ενσωμάτωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει την εγγύηση για μία επιτυχημένη και ειρηνική συμβίωση.

Δημοσιογράφος: Πώς, κατά την άποψή σας, αναπτύσσονται οι σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας στον πολιτικό τομέα, καθώς και στον τομέα της οικονομίας, στρατιωτικής-τεχνικής συνεργασίας, εισαγωγής των νέων τεχνολογιών και του τουρισμού; Πιστεύετε ότι η κατάργηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση της θεώρησης εισόδου για τους πολίτες της Ρωσίας θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα για την αμοιβαία ανταλλαγή των αντιπροσωπειών και των τουριστών? Πώς προχωράνε οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη της νέας Συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ρωσίας;

κα Μπακογιάννη: Αποδίδουμε μεγάλη σημασία στην πολυεπίπεδη συνεργασία μεταξύ των χωρών μας αλλά και στη δυναμική των ελληνο-ρωσικών σχέσεων, οι οποίες αποτελούν σχέσεις στρατηγικής σημασίας.

Οι πολιτικές μας σχέσεις είναι άριστες. Εκτιμούμε ιδιαίτερα την ρωσική στάση στο Κυπριακό και έχουμε καλή συνεργασία στα διεθνή fora. Στον οικονομικό τομέα, οι σχέσεις μας το τελευταίο διάστημα διακρίνονται από ιδιαίτερη κινητικότητα και παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες προοπτικές παρά την διεθνή οικονομική κρίση.

Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδουμε στη συνεργασία μας στον ενεργειακό τομέα, η οποία περιλαμβάνει σημαντικά έργα, που έχουν επιλεγεί με γνώμονα όχι μόνον το εθνικό συμφέρον, αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης στο σύνολό της. Γνωρίζουμε επίσης το ρωσικό ενδιαφέρον για συνεργασία στον τομέα των νέων τεχνολογιών, όπου η Ελλάδα έχει πολλά να προσφέρει, κυρίως σε τομείς όπως αυτός των εναλλακτικών μορφών ενέργειας.

Στον τουριστικό τομέα, η συνεργασία μας προχωρεί με ταχείς ρυθμούς. Η Ελλάδα και η Ρωσία αποτελούν ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς, και ο αριθμός των επισκεπτών που δεχόμαστε αμοιβαίως κατ΄ έτος αυξάνεται συνεχώς. Με αφετηρία την εντυπωσιακή εισροή Ρώσων τουριστών στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, αλλά και Ελλήνων που επισκέφθηκαν τη Ρωσία ελπίζουμε ότι οι προοπτικές, ακόμη και σε ένα δύσκολο, λόγω της κρίσης έτος, όπως το 2009, θα είναι ικανοποιητικές.

Αναφορικά με το θέμα των θεωρήσεων, εδώ και δυο χρόνια τέθηκε σε εφαρμογή η Συμφωνία Διευκόλυνσης Θεωρήσεων ΕΕ-Ρωσίας μετά από μακρές και δύσκολες διαπραγματεύσεις, κατά τις οποίες η Ελλάδα διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο για την επιτυχή κατάληξή τους. Η συμφωνία αυτή προβλέπει μειωμένο διοικητικό τέλος - ύψους 35 αντί για 60 ευρώ - για όλους τους Ρώσους πολίτες. Προβλέπει ακόμα τη χορήγηση θεωρήσεων ατελώς για ορισμένες κατηγορίες πολιτών καθώς και την υποβολή όσο το δυνατόν λιγότερων δικαιολογητικών. Θέλω τέλος να τονίσω ότι οι προξενικές Αρχές της Ελλάδας στη Ρωσία χορηγούν θεωρήσεις εντός 48 ωρών. Ο χρόνος αυτός, είναι από τους ταχύτερους ανάμεσα στις Προξενικές Αρχές των κρατών- μελών της ΕΕ.

Το Γενικό Προξενείο Μόσχας συνεργάζεται με ιδιωτική εταιρία η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία Κέντρου υποδοχής αιτήσεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα καλύτερες και ταχύτερες συνθήκες εξυπηρέτησης για το κοινό και παράλληλη διατήρηση της συνεργασίας του Γενικού Προξενείου με τα τουριστικά γραφεία. Η ανταπόκριση που έχουμε μέχρι στιγμής από τους Ρώσους πολίτες είναι πολύ θετική.

Θέλω να κλείσω διατυπώνοντας μια ευχή: σύντομα να καταργηθεί η υποχρέωση κατοχής θεώρησης για τους Ρώσους πολίτες. Να είστε σίγουρος ότι η Ελλάδα θα υποστήριζε τις πρωτοβουλίες και τις προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.

Δημοσιογράφος: Η Ελλάδα αποδίδει μεγάλη σημασία στην κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και στο έργο της κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου South Stream ως μέρος της στρατηγικής της για τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Πώς εκτιμάτε την πρόοδο στην υλοποίηση αυτών των έργων;

κα Μπακογιάννη: Η κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη αποτελεί έργο υψηλής προτεραιότητος για την ελληνική Κυβέρνηση και ιδιαίτερης σημασίας για την ευρύτερη περιοχή. Η λειτουργία του αγωγού θα αποσυμφορήσει τα Στενά του Βοσπόρου από την αυξημένη κυκλοφορία δεξαμενοπλοίων και τις γνωστές δυσμενείς οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις που αυτή έχει.

Το έργο προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Αναμένεται μέχρι τα τέλη του έτους να καταρτισθεί ο νόμος για τις απαλλοτριώσεις επί του ελληνικού εδάφους και να υπογραφούν οι συμφωνίες διέλευσης του αγωγού μεταξύ της κοινοπραξίας των εταιρειών που έχει αναλάβει την κατασκευή και των δύο συμβαλλομένων χωρών, απ’ όπου θα διέρχεται ο αγωγός. Εκτιμάται ότι μετά την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών θα αρχίσει η κατασκευή του αγωγού, ενώ η έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται περίπου στα τέλη του 2011.

Η χώρα μας παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις που αφορούν το σχέδιο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου South Stream. Η συμφωνία μεταξύ της ελληνικής και της ρωσικής κυβερνήσεως για την κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού επί του ελληνικού εδάφους υπεγράφη την 30.04.08 στη Μόσχα, κυρώθηκε δε την 21.08.08 από το ρωσικό κοινοβούλιο και την 28.08.08 από το ελληνικό.

Κατ’ εφαρμογήν της συμφωνίας αυτής, ακολούθησε την 15.05.09, στο Σότσι της Ρωσίας, η υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής ΔΕΣΦΑ και της ρωσικής Gazprom για τη σύσταση κοινής εταιρείας, η οποία θα κατασκευάσει το ελληνικό τμήμα του αγωγού. Εντός του τρέχοντος έτους προβλέπεται να καταρτισθεί και η σχετική μελέτη σκοπιμότητος.

Η κατασκευή του South Stream, ιδίως μετά την απόφαση διπλασιασμού της δυναμικότητός του, είναι έργο μεγάλης σημασίας για την ευρωπαϊκή αγορά ενεργείας. Σε συνδυασμό με τον αγωγό φυσικού αερίου North Stream θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της διακηρυγμένης πολιτικής μας για διαφοροποίηση των πηγών και των οδών της ενέργειας στην ήπειρό μας.